Főoldal

Letöltések

Időjárás

Hasznos linkek

Vendégkönyv

Ha lemerült az akkumulátor...

 

Bizonyára már sokan jártunk úgy, hogy egy hosszabb állás után, vagy ha mondjuk égve felejtettük a fényszórót, az autó akkumulátora lemerült. Jó esetben még van benne annyi erő, hogy beindúljon a motor, de általában sajnos nem ez a helyzet és ilyenkor gyalogolnunk kell.

De mit tegyünk az akkumulátorral?

Nem, nem kell rögtön újat venni. Kis szerencsével tényleg csak lemerült és csak fel kell töltenünk.

Lent az utcán:

Ilyen esetben szükségünk van egy segítő autóstársra és egy úgynevezett "bika" kábelre. Ez valójában két kábel, amivel az akkumulátorokat össze tudjuk kötni egymással.

A bikakábel, szinte bármelyik autosboltban beszerezhető, de inkább kerüljük az olcsó, bevásárlóközpontokban kapható példányokat.

 

A kisegítő járművel álljunk olyan közel, ahogy csak lehet, de a két kocsi ne érjen össze.

Szóval a művelet sikerességét elősegíthetjük, ha a lemerült járműben minden felesleges fogyasztót (rádió, ablakfűtés, fényszórók, fűtésventillátor) kikapcsolunk. Ezután a lemerült autó akkumulátorának pozitív (+) pólusát kössük össze a segítő jármű akkujának pozitív polusával. Ehhez a piros kábelt használjuk. Majd a másik, fekete kábelt kössük a kisegítő jármű akkujának negatív pólusára, a kábel másik felét pedig a lemerült autó motorterének egyik fémes részére (test) . (Ne kössük az akkumulátor negatív sarujára!)

A segítő jármű motorját járassuk magasabb fordulaton, miközben a lemerült járművet megpróbáljuk beindítani. Sikeres indítás után még járassuk a két kocsit összekötve úgy három percig, majd szétválaszthatjuk őket.

Annak érdekében, hogy a szétválasztáskor ne keletkezzen feszültségcsúcs, a lemerült autón kapcsoljunk be minél több fogyasztót, (ablakfűtés, fűtő ventillátor, (a fényszórókat ne kapcsoljuk bemert esetleg kiéghetnek!!!)) Ezután a fekete (-)kábelt távolítsuk el először, majd ezután a piros (+) kábelt.

A most már járóképes lemerült akkus autóval menjünk jópár kilómétert és csak azután állítsuk le újra a motort. Általában 40km utazás után az akkumulátor teljesen feltöltődik.

 

A lemerült akkumulátor otthoni feltöltése:

Ha van saját akkumulátor töltőnk, akkor mi magunk is könnyedén feltölthetjük az akksit néhány óra alatt.

A legegyszerübb töltőkön szinte semmit sem kell beállítanunk, csak rá kell kötnünk az akkumulátort , majd feltölteni.

Egy ilyen töltő, mint a képen 4 Amperrel tölt, ami azt jelenti, hogy pl egy 45Ah-ás akksit 11 óráig kell töltenünk, hogy teljesen feltöltődjön. (11x4=44, vagyis 44 Amper)

Szereljük ki az akkumulátort a kocsiból, először a negatív (-) vezetéket válasszuk le, majd csak ezután a (+) pozitívat!

Töltés elött néhány dolgot érdemes megnézni az akksin. Először is, ha a sarukon fehér bevonat, úgynevezett szulfátos réteg van, azt tisztítsuk le, pl csiszolópapírral. Ezután az akkumulátor tetején lévő, általában 6 db kör alakú ellenörzőnyílás sapkáit csavarjuk ki és ellenőrizzük az elektrolitszintet a cellákban. A sapkát egy öt forintos érmével könnyedén lecsavarhatjuk.(Az úgynevezett gondozásmentes akkumulátorokat ne próbáljunk meg szétszedni, de ugyanúgy tölthetők, mint normál társaik) Ha fentről belenézünk, látnunk kell egy jelzést, amíg az elektrolitszintnek érnie kell. Ha alacsony a szint, akkor desztillált vízzel (csakis desztvízzel) töltsük fel a megfelelő szintig.

A sapkákat töltés alatt se rakjuk vissza, mert a töltés folyamán hidrogén gáz keletkezik, ami így el tud távozni és nem okoz túlnyomást az akksin belül. Épp emiatt kerüljük a nyílt láng használatát és lehetőleh jól szellőző helyen töltsük az akkumulátort. Vigyázzunk, hogy az akksiban lévő sav ne fröccsenjen a bőrünkre!

A töltés megkezdése után nem sokkal a töltő már jelezni fogja, hogy feltöltötte az akksit, pl egy zöld led világítani kezd, vagy a mutató eléri a 13-14Voltot, de ilyenkor az akksi még nincs teljesen feltöltve, és az úgynevezett "csepptöltés" továbbra is zajlik. Várjuk meg, míg teljesen fel nem tölt, vagy le nem telik a szükséges idő.

A töltés végeztével csavarjuk vissza a kupakokat az akksi tetejére, és már használhatjuk is.

Ne feledjük el az autóban lévő kábelsarukat is megtisztítani, mielött visszarakjuk az akksira őket.

Beszerelésnél mindíg a pozitív (+) sarut rögzítsük először, majd csak után a testet (-).

Ha a töltés után néhány nappal ismét lemerül az akkumulátor, vagy nem sikerül feltölteni, akkor sajnos valami komolyabb gond lesz.

Mielött új akksit vennénk érdemes megnézetni a generátort, hogy mennyi áramot termel, vagy egyáltalán termel e. Voltmérővel mérjük meg az akkumulátor töltését álló, majd járó motornál is. Álló motornál kb. 12 Voltnak kell lennie, mígy járó motornál kb 14 Volt körül kell lennie a töltésnek.

Amennyiben új akksira van szükségünk ne vegyünk sokkal nagyobb teljesítményűt, azzal, hogy "na ez most aztán biztos nem fog lemerülni, mert 30 Amperral nagyobb". A széria generátorunk nem lesz képes egy ekkora akkumulátort feltölteni és az hamar tönkre is megy majd. A gyári akkunál max 5Ah-val érdemes nagyobbat venni, de az is felesleges, kivéve ha valami igen komoly hi-fi rendszerünk van. A gyári akkunak is minden körülmények között tökéletes indítást kell biztosítania!

A rossz akkumulátort ne dobjuk a kukába, hanem vigyük el az első akkumulátort áruló bolthoz, ahol díjmentesen átveszik.