Főoldal

Letöltések

Időjárás

Hasznos linkek

Vendégkönyv


A kézifék helyes beállítása:


A fékek ellenörzéséhez hozzátartozik a kézifék ellenőrzése is, illetve a beállítása, ha szükséges.

Mikor jó a kézifékem?.

Vannak, akik szinte nem is használják a kéziféket, illetve vannak olyanok, akik minden megállásnál behúzzák, hogy ne a hidraulikus fékrendszert terheljék feleslegesen, pl egy piros lámpánál állva. Az első típus szinte nincs is tudatában, ha a kéziféke nem működik, a második típusba tartozók viszont hamar észreveszik, ha mondjuk a szokásos négy kattanásig felhúzott kéziféküket egyre több kattanássra kell felhúzni, hogy ugyanazon a lejtőn megtartsa a kocsit. Nekik szól ez az oldal.

Beállítás:

Mielött a kézifék beállításához hozzákezdenénk, ellenőrizzük le a hátsó fékpofák vastagságát, mert lehetséges, hogy azoknak kopása okozza a kézifék hatékonyságának csökkenését. Ugye minél jobban elkopnak a betétek, annál több kattanásra kell felhúzni a kézifék karját, hogy a kocsi ne gurúljon el.

Ha a betétek kopottak, akkor cseréljük ki őket (csere menete) és a csere után állítsuk be a helyes távolságot a fékpofák és a fékdob belseje között (A fékdob enyhe súrlódás mellett könnyedén elforgatható legyen) A távolság beállítását az erre a célra szolgáló fogaskerék állítgatásával végezhetjük el. :

Ez az...


Ha a betétek jó állapotúak és a fékpofák is megfelelően vannak beállítva, akkor megpróbálkozhatunk a kézifék utánállításával:

A kézifék beállító csavarja az utastérből érhető el, mégpedig a kézifékkar mögött a kárpit, illetve a burkolatok alatt.

Ha a kézifék körül műanyag burkolat van, akkor egyszerű dolgunk van, mert "csak" ezt a burkolatot kell lecsavarozni és levenni a váltókar illetve a kézifékkar körül.

Ezután láthatóvá válik a hátulról érkező két bowden, ami a kézifékkarhoz csatlakozik

Olyan autóknál, ahol a váltó körüli burkolat nem fedi a kéziféket, ott sajnos csak az ajtókárpit felszedése után férünk hozzá a beállító csavarhoz. A szőnyeg felszedése viszont korántsem egyszerű művelet:

Először is ki kell venni a hátsó ülés alsó részét és ki kell venni a szőnyeget a padlóhoz fogató műanyag patentokat (Ezek közepe csillagcsavarhúzóval kicsavarható és ezután könnyedén kivehető a patent) Az ülést a bal és a job szélén egy benyomható retesz tartja, illetve ha még sosem volt kiszedve az ülés, akkor a csomagtartó felöli részen még két csavart is ki kell csavaroznunk, hogy az ülés kivehető legyen. (Tehát ha nahógyon nem akar kijönni az ülésünk, akkor gondoljunk arra, hogy hátul is le lehet fogatva) Most csavarozzuk ki az anyósülés négy rögzítőcsavarját is és vegyük ki magát az ülést. (sajnos csak így lesz annyi helyünk, hogy a szőnyeget felhajtva hozzáférjünk a kézifék szerkezetéhez) Most a padlókárpitot kell kiszabadítani az ajtóküszöböknél lévő műanyag küszöbborítások alól, illetve ha a biztonsági öv alsó csatlakozópontja is átmegy a padlókárpiton (3 ajtós modelleknél pl.) akkor annak a rögzítőcsavarját is ki kell csavarozni. (Ez a csavar előszeretettel rohad bele a küszöbbe, ezért érdemes a szőnyeget itt elvágni, a csavar körül, később a szőnyeget visszatéve szinte észrevehetetlen lesz a vágás az öv mögött. )

Most már fel tudjuk hajtani annyira a szőnyeget, hogy hozzáférjünk az állítócsavarhoz.

A hangszigetelő szövetet hajtsuk fel és alatta látható lesz a hátulról érkező két vastag bowden. A kézifékkar tövében keressük meg a menetes rúd végén lévő anyát. Ezzel az anyával tudjuk a kéziféket beállítani. (Ha befelé csavarjuk, akkor megfeszítjük a bowdent, ellentétes irányba csavarva pedig lazítunk a bowden feszességén)

A helyes beállítás az, ha a kézifék kiengedett állapotában a kocsi akadálytalanúl gurul, de kb. az 5-ik kattanásra behúzva a fékkart már lejtős terepen megállva sem gurul el a kocsi.

Előfordulhat, főleg idősebb gépkocsiknál, hogy a maximálisra állított kézifék sem képes megállítani a kocsit, vagy túl sokat kell húzni rajta, hogy az ne guruljon el. Ezesetben, ha a hátsófék amúgy rendben van, valószínüleg a fékbowdenek vannak annyira megnyúlva, hogy képtelenek ellátni a feladatukat. Az elhasználódott bowdeneket ezesetben ki kell cserélni.

Csere:

A bowdenek cseréjéhez fel kell emelni a kocsi hátsó részét, és a kerekek és fékdobok levétele után hozzáférhetünk a fék szerkezethez. A fékpofák levétele után akasszuk ki a fékbowdent, majd a féklap túlsó oldalán távolítsuk el a bowdent a féklaphoz rögzítő "zégert". Az utastérben lazítsuk le a feszítőanyát a kézifék tövében és akasszuk ki a bowden fejét a tartókonzolból.

Most csavarozzuk ki a két bowdent a padlóhoz rögzítő csavarokat és elvileg most már kivehető a két bowden.

Az új bowdenekből van bal és jobboldali, ezeket ne cseréljük fel!

Bújtassuk át az új bowdent az utastérből hátrafelé, majd a kocsi alatt vezessük be a féklemez nyílásán a hátsó fékpofákhoz. Ezalatt az utastérben kössük be a bowden fejét a kézifékhez, majd hátul a fékpofák visszaépítése után csatlakoztassuk a bowden másik felét a fékpofához. A féklemez hátulján rakjuk vissza a bowdent a féklaphoz biztosító zégert, majd az utastérben csavarozzuk a padlólemezhez a bowdent. Csináljuk meg a párjával is ugyanezt a másik oldalon és végezetül a fékdobok visszahelyezése után állítsuk be a kézifék feszességét. (Hátul a fékbetétek fékdobhoz viszonyított távolságát is állítsuk be!)

Ha jónak érezzük a beállítást, (kiengedve, kézzel elforgatható a fékdob, de az első kattanásnál már érezni, hogy fog a fék) elkezdhetjük visszaépíteni az utasteret.

Végezetül pedig használjuk bátran a jól beállított kézifékünket.