Főoldal

Letöltések

Időjárás

Hasznos linkek

Vendégkönyv


Kuplung munkahengerek felújítása


Ha a kuplung főhenger, vagy a munkahenger tönkremegy, elfolyik az olaj belőle, vagy levegős lesz a rendszer, vagy a pedál egyszerűen lent marad benyomás után, akkor szükségessé válik a munkahengerek cseréje. De van egy olcsóbb megoldás, mégpedig ha felújítjuk.

Az új főhenger és munkahenger ára 10-15ezer forint körül mozog darabomnként, így anyagilag is jobban megéri felújítani őket.

A felújítás csakis akkor lesz sikeres, ha a munkahenger fémháza jó állapotban van és nem kezdte ki a rozsda a belsejét. Ha viszont belülről már nagyon rozsdás és finom csiszolópapírral sem sikerül simává tenni a felületet, akkor sajnos csak a csere marad.

Felújítókészletből a Seinsa elég jó márkának számít, így én is ezt választottam, de a spanyol Autofren is jó választás. A (ez itt a reklám helye) BárdiAutó katalógusában a kuplung főhenger javítókészlet cikkszáma: D1-421, a munkahengeré : D3-425.

A Kuplung főhenger.

És a munkahenger.


Ha megvan a felújítókészlet és az elszántság, ne felejtsünk el új fékfolyadékot sem venni, mert lehet, hogy az, ami hat éve a garázs sarkában porosodik, már nem igazán lesz jó. Fékcsőkulcs nélkül pedig hozzá se kezdjünk a javításhoz. A fő és a munkahengert összekötő fém "fék"csövet csakis ezzel lehet szakszerűen leszedni. Próbálkozhatunk mindenféle villáskulccsal, meg fogóval, a vége úgyis az lesz, hogy elnyalja a csavar fejét és aztán vehetünk új fémcsövet is. Persze mindez pont hétvégén fog történni, hogy az összes bolt zárva legyen és ne tudjuk befejezni a szerelést. A fékcsőkulcs feje úgy van kiképezve, hogy a rajta lévő nyílás segítségével rá tudjuk helyezni a fémcsőre, megvastagított feje pedig megakadályozza a szétnyílást, ezzel a csavarfej elnyalását.

Fékcsőkulcs 10-11-es méretű:

Egy ilyen csere jó alkalom a kuplungfolyadék lecserélésére is, amit két évente amúgy is érdemes elvégezni. A fékfolyadék, ugyanis erősen higroszkópos, ami azt jelenti, hogy magába szívja a vizet, pl a levegőbök és a víz a munkahenger belsejében rozsdásodást okozhat, ami tömítetlenséget eredményezhet, mivel a gumitömítéseket kikezdi a rozsdás felület és elkopnak. A másik gond a koszolódás. Ha leengeded az olajat a munkahengerből, ne lepődj meg, ha fekete színű folyadék fog kicsurogni belőle.

Mindenképp viseljünk gumikesztyüt a szerelés alatt, a bőrünk ne érintkezzen a fékfolyadékkal!

Tehát: Én először mindíg a fém hidraulikacsövek anyáit próbálom meg lelazítani, mert ha az nem jön le, akkor a szerelést úgy sem tudjuk folytatni. Ehhez a már fent említett fékcsőkulcsot kell használni. Már a motorháztető felnyitásakor érdemes befújni a csavarokat csavarlazítóval és nem csak a fémcső csavarjait, hanem a munkahengereket tartó csavarokat is. A fékcsőkulccsal lazítsuk meg a fém hidraulikacső anyáit, de ne teljesen, csak épphogy megindúljon a menet. Ha ez megvan, akkor folytathatjuk a lebontást, de elöbb engedjük le a fékfolyadékot a hengerekből. A fékcsőkulccsal nyissuk meg a légtelenítő csavart, majd egy gumicsövet ráhúzva engedjük le az olajat. A pedált nyomkodva meggyorsíthatjuk a folyamatot.

Ha kiürült a tartály, akkor lecsavarhatjuk a fémcső anyáját és kihúzhatjuk magát a csövet a főhengerből. Ha az alsó munkahengerrel is dolgozni fogunk, akkor onnan is kössük le a csövet.

Ezután levehetjük a munkahengert is.

A főhengert két 12-es méretű anya tartja a tövénél, amiket kicsavarva, levehetjük a hengert. Készüljünk fel arra, hogy a két csavar közül az alsó eléggé elérhetetlen helyen lesz, így ide mindenképp csőkulcs ajánlott. De mielött nekilátunk, kössük le a munkahenger nyomórúdját a kuplungpedálról.

Ezt a műszerfal alá benyúlva a kuplungpedál tövében lévő biztosítószeg eltávolítása és a csap kihúzásával tehetjük meg. (használjunk elemlámpát és fogót a munka megkönnyítésére) Ha leszedtük az anyákat is, és sikerült kihúzni a főhengert, pucoljuk le az egészet kívülről (Brigéciol, fogkefe). A henger szétszedéséhez ki kell venni a végében lévő rugós biztosítót, ekkor kivehetjük a nyomórudat. A belső dugattyút a tömítésekkel csak a henger alján lévő csilagfejű csavar kicsavarása után vehetjük ki. A kicsavarás elött nyomjuk be kicsit a dugattyút és ezután csavarjuk ki a csavart. A csavaron egy pici gumikarika van, ennek ellenőrizzük le az épségét, ha sérült, akkor ki kell cserélni. Jegyezzük meg, hogy milyen sorrendben voltak bent a dolgok, mert majd így kell visszatenni. Alaposan mossunk el mindent, ilyenkor jön jól a fogkefe, mert a henger belsejét is kipucolhatjuk vele.

Ha minden csillog és villog, nomeg száraz, akkor nekiállhatunk a tömítések cseréjének. (Közben ellenőrizzük le a henger belsejének épségét). A dugattyún egyszerre csak egy tömítést cseréljünk, mert így nem keverjük össze őket, illetve figyeljünk arra, hogy a tömítések jó irányba nézzenek. Az új gumik sokkal rugalmasabbak lesznek, mint a régi elhasználódottak, így nem kell félni attól, hogy elszakadnak, de ne rakjuk fel őket csavarhúzó segítségével, mert az megsértheti a tömítést. Csak az ujjunkkal dolgozzunk. Az alsó munkahenger dugattyújára oldalrol kell felhelyezni a gumit, nem szemből, így könnyebben rámegy majd. A fém alkatrészeket megnedvesíthetjük kicsit fékfolyadékkal, így a gumi könnyebben rácsúszik. Ha megvagyunk a cserével, akkor egy kis fékfolyadékot öntsünk a henger belsejébe, majd a dugattyút is fékolajozzuk meg a behelyezés elött. Nyomjuk be a hengerbe a dugattyút, raja a rugóval, majd a dugattyút benyomva tartva csavarjuk vissza a biztosító csavart a henger aljába. ezzel lényegében el is készültünk. A tolórúd végét picit zsírozzuk meg, majd tegyük vissza a henger végébe és végezetül helyezzük fel a rugós biztosítót.

A főhengert beszerelés elött ,lelégteleníthetjük egy ügyes kis trükkel: A kivezető csőcsonkba helyezzünk be egy megfelelő méretű gumicsövet, aminek a végét körbetekerhetjük szigetelőszalaggal a jobb tömítés érdekében. A gumicső másik felét dugjuk bele a fékfolyadék tartályba, majd a tartályt töltsük fel fékfolyadékkal. Ezután a főhengert satuba fogva, a dugattyúját nyomkodva szépen kilégteleníthetjük a hengert. Ezzel a kocsin való légtelenítős mókát egyszerüsíthetjük le. Ez a légtelenítés a kocsiba visszaszerelve is elvégezhető!

A főhengert csavarozzuk vissza a helyére, majd kössük rá a pedálra. Ezután jöhet az előlégtelenítés: A gumicsövet dugjuk a kivezető csonkba, a cső másik felét dugjuk a tartályba és öntsünk bele fékfolyadékot. A pedált nyomkodva láthatjuk, amint a csőben egyre kevesebb a légbuborék. Ha már csak a tiszta fékfolyadék áramlik, akkor vegyük ki a gumicsövet és kössük vissza a fém hidraulikacsövet. Legvégül pedig légtelenítsük le az alsó munkahengert és készen is vagyunk.

Ha az alsó munkahengert is fel akarjuk újítani, akkor azt is vegyük le. Ezt szintén két 12-es méretű csavar tartja a váltó tövében, ezeket kicsavarozva levehetjük a hengert. A kiszerelt henger belsejéből a dugattyút sűrített levegővel tudjuk kunyomni, de ha nincs kompresszorunk, akkor még a legelején érdemes ezzel kezdeni, mégpedig úgy, hogy a tartócsavarokat kicsavarva, de a hidraulika csövet rajtahagyva a kuplung pedált addig kell nyomkodni, amíg a dugattyút ki nem nyomjuk a hengerből. Nem árt egy valamilyen tálat készenlétbe helyezni, mert itt aztán folyni fog mindenfelé a fékfolyadék.

A lecsavarozott és félrehúzott munkahenger a lehúzott porvédőgumi és tolórúd nélkül, pedállal kinyomott dugattyúval:

Nálam egyébként nem kellett egyik trükk sem, a munkahenger szépen szétjött kézzel is.

Majd kössük le a hidraulika csövet is. Szétszedéskor itt is figyeljünk az alkatrészek sorrendjére.

Mossunk el mindent alaposan kívülről és belülről is. Cseréljük ki a gumi alkatrészeket és a henger belsejét beolajozva (fékfolyadék) szereljük össze a dugattyút. (Ne használjunk WD-40-et, vagy gépolajat az összeszerelésnél, mert tönkretehetik a tömítéseket!)


A felújított hengert szereljük vissza a váltóra és kössük rá a hidraulikacsövet.

Ha minden a helyén van, akkor következhet a rendszer légtelenítése. Ehhez jó ha van még egy segítőnk, aki a sofőr ülésben ülve pumpálja nekünk a pedált, míg mi a légtelenítő csavarral játszunk.

A légtelenítés lényege, hogy a rendszerbe bekerült levegőt kinyomjuk onnan. A légtelenítő csavar végére dugjunk egy gumicsövet, aminek a másik vége egy tartályba lóg, aminek az alján szintén fékfolyadék van és a cső lógjon bele. A bent ülő taposson a pedálra kb 4-5 ször, majd tartsa lent a pedált. Eközben a másik ember nyissa meg a légtelenítő csavart pár másodpercre, majd zárja el. Ezután a pedált szépen lassan engedjük fel, majd újabb pumpálás következik, a végén lenttartott pedállal megtartva. Majd ismét nyissuk meg a légtelenítő csasvart és zárjuk el. Ezt addig kell ismételgetni, amíg a csövön levegő helyett már csak a tiszta folyadék távozik. Ezután húzzuk meg véglegesen a légtelenítőcsavart (de ne tépjük meg, mert beletörhet) és készen is vagyunk.

A használt fékfolyadékot ne öntsük a csatornába, hanem adjuk le valamelyik ingyenes gyűjtőhelyen.

Velünk történt:

Miután kész lettem a felújítással, másnap jött a bátyám, akinek szintén 97-es Acentje van, hogy nem múködik a kuplungja. Megnéztük és a kuplungpedálja minden ellenállás nélkül benyomható volt, fékfolyadék alig volt a tartályban és az is fekete volt. Mondom, akkor az övét is felújítjuk. Újabb kör a Bárdinál alkatrészekért, majd a felújítás és összeszerelés után jött a hideg zuhany, ugyanis nem tudtuk lelégteleníteni a rendszert. A főhenger nem a munkahenger felé nyomta az olajat, hanem vissza a tartályba. Megint szétszedtük , hátha a tömítések fordítva lettek berakva. De csak pislogtunk, hogy mi lehet, mert minden a helyén volt, úgy, ahogy kell. Besötétedett, így aznapra feladtuk, de a bejárati ajtó elé érve megvilágosodtam. Nem a kevés olaj volt a gond a legelején, hanem a főhenger nyomásszabályozó szelepe. Ez a szelep zár, ha benyomjuk a pedált, de kinyit, ha felengedjük, így lehetővé teszi új fékolaj beáramlását a folyadéktartályból (vagy valami ilyesmi). Ez a szelep a dugattyú végén van a rugó tövében. Másnap vettünk egy bontott munkahengert és azt kipucolva és felújítva a kuplung ismét jól működik. Szóval ilyen is van.