Főoldal

Letöltések

Időjárás

Hasznos linkek

Vendégkönyv


Izzócsere Hyundai Accentnél.


Sajnos a mai izzók élettartama nem túl hosszú, leszámítva azt a Kaliforniában mintegy 107 éve folyamatosan világító izzót, ami a Livermore hatos számú tűzoltóság épületében áll: Katt ide a cikkhez

Nekünk autósoknak sajnos valamivel gyakrabban kell szembesülnünk az izzócsere problémájával. De kezdjük az elején.

Az első fényszórókhoz a motorház felnyitása után férhetünk hozzá.

A fényszóró hátoldalán van egy nagy zárósapka, amit lecsavarva máris hozzáférhetünk az izzókhoz. A sapka alatt két izzót fogunk találni, egy pici helyzetjelző izzót (5W) és a nagy tompított/távolsági fény izzóját. A helyzetjelzőt a foglalatánál megfogva csak ki kell húzni a helyéről. Segít, ha picit valamelyik irányba elcsavarjuk. Ezután az izzót csak ki kell húzni a foglalatból, és az új izzót a helyére téve visszadugni a fényszóróházba. A tompított izzóját egy leszorító rugó fogja a házhoz, amit elötte ki kell pattintani és félrehajtani, miközben az izzót hátrafelé kihúzzuk. A kiégett izzóról ezután húzzuk le a csatlakozót, majd az új csereizzót dugjuk a helyére. Helyezzük vissza a fényszóróba és legvégül pattintsuk vissza a leszorító rugót. A zárókupak visszahelyezésével el is készültünk.

Az új fényszóró üvegrészét kézzel ne érintsük meg, mert a kezünkről rátapadó zsír az izzó felforrósodása miatt elpárolog és a fényszórón belül a foncsorra (belső tükrös felület) tapad, elkoszolva azt, amit azután lehetetlen kitisztítani. Ha az izzót mégis összefogdostuk, akkor alkohollal, vagy valamilyen zsíroldó szerrel tisztítsuk meg behelyezés elött.

A fényszóró mellett indexlámpa izzóját legegyszerübben a telyes lámpatest kiemelésével érhetjük el. Ezt mindössze egy darab csavar tartja a fényszóró tetejének a sarkán. Ezt kicsavarva az indexlámpát kiemelhetjük. Az index hátulján csak el kell fordítani a foglalatot és az izzót kihúzhatjuk a házból. Az indexlámpa izzója (21W) úgynevezett bajonettzáras foglalat tartja a helyén. Az izzót benyomva és balra elforgatva vehetjük ki a foglalatból. Visszahelyezése fordított sorrendben történik. Tegyük vissza a foglalatot a lámpaházba és szereljük vissza a kocsira.

Ha a kocsin úgynevezett fehérített indexlámpák vannak, akkor figyeljünk rá, hogy a cserekor csakis borostyánsárga színű izzó kerüljön a helyére. (autósboltban párszáz forintért beszerezhető) Továbbá kerüljük az indexekben a LED-es izzók használatát, mivel ezeknek kissebb az ellenállásuk, így az index villogtató elektronika nem képes együttműködni vele és össze vissza fog villogni.

Akkor nézzük a hátulját...

Nyissuk fel a csomagteret és a lámpát fedő műanyag burkolat leszerelése után hozzáférhetünk a hátsó izzókhoz.

csavarjuk le a két szárnyas anyát...

Majd vegyük ki a cserélendő izzót. Természetesen itt is elöbb foglalattal együtt tudjuk kivenni, és csak ezután vehetjük ki a foglalatból az izzót. Itt is a bajonettzáras megoldást alkalmazzák. A tolatólámpa és az indexlámpa izzója hagyományos 21 Wattos, míg a féklámpa egybe lett építve a hátsó helyzetjelzővel, így ide duplaszálas izzó kell. (vagyis egy izzón belül két izzószál van, ezzel érik el, hogy a hátsó piros helyzetjelző lámpa egyszerre féklámpaként is működjön és erősebb fényt adjon.

A ködlámpa...

Végül már csak egy lámpa maradt, mégpedig a hátsó ködlámpa, amihez a piros búrát takaró két csavar kicsavarása után férhetünk hozzá. (Nekem sajnos a csavarok kiszedése után sem jött le a búra, és mivel nem akartam feszegetni, nehogy eltörjön, így ez a rész most sajnos kimarad, de mivel ez az egyik legkevesebbet használt izzó, így minimális az esélye, hogy valaha is kiég)

2009 Október 1. től már nem kötelező az izzókészletet a kocsiban tartani, cserébe az összes fényforrásnak működnie kell. Ugyanígy az elsősegély csomagot sem kell lecserélni, ha valamelyik összetevőjének a szavatossága lejárt, elég csak az adott dolgot kicserélni benne. A lényeg, hogy ne legyen benne lejárt szavatosságú anyag.