Főoldal

Letöltések

Időjárás

Hasznos linkek

Vendégkönyv


"Kilincs gondok"


Sajnos az Accentek egyik bosszantó betegsége az idejekorán tönkremenő kilincsek. Mivel teljes egészében műanyagból készülnek és a belső mechanikájuk is műanyag, ami egy idő után elfárad és ilyenkor van az, hogy a kilincs egyszerűen kettétörik, vagy a belső mechanika adja meg magát és a kilincs már csak mint ajtódísz funkcionál tovább. Velem már többször is megesett ez, sőt sajnos a belső kilincsek is elfáradnak egy idő után.

A belső kilincs cseréje egyszerű, csak egyetlen csavar tartja a közepén, amit kicsavarva a kilincset húzzuk előrefelé (a motor irányába), majd amint érezzük, hogy kipattant a helyéről, húzzuk magunk felé.

Teljesen nem fog kijönni, mert a működtető rudazat nem engedi. A rudat egy pici műanyag biztosítófül fogja a kilincshez, amit elöbb ki kell pattintani, majd a rudazat ezután lefelé kihúzható. Az új kilincsbe vissza kell nyomni a fém rudat, majd a biztosító pecket ráhajtva a rudazat már nem fog kiesni. Helyezzük vissza a kilincset a helyére , ügyelve, hogy a karmai beakadjanak az ajtóba és a csavarral rögzítsük.

Ne húzzuk meg túl erősen a csavart, mert a kilincs ettől megrepedhet, ami később töréshez vezet. A csavar csak a helyén tartja a kilincset, A valódi rögzítést a kilincs kampós lábai végzik, így nem szükséges erősen meghúzni!


A külső kilincs cseréje:

Ha a külső lilincsünk tört el, akkor már egy picit több dolgunk lesz, ha cserélni akarjuk. A cseréhez ugyanis le kell szedni az ajtókárpitot.

Először a visszapillantó belső borítását vegyük le (nálam ez utólag fel lett csavarozva, mert a tartófülei korábban letörtek) Tekerjük le az ajtózáró gomb műanyag végét , majd a kárpitot tartó négy csavart csavarozzuk ki. Kettő a tükör alatti részen, kettő a kapaszkodóban van. Az elöbb említett módon vegyük le a belső kilincset is. Az ablakot húzzuk fel teljesen, hogy hozzáférjünk az ajtó belsejéhez, majd ezután le kell venni az ablaktekerő kart is. Ezt belülről egy biztosító pecek fogja az ablakemelőhöz, amit elöbb ki kell pattintani, mielött a kart magát levehetnénk. Ezt vagy egy lapos csavarhúzóval, vagy egy vékony drótkampóval, vagy egy egyszerű ronggyal vegyük ki.:

A rongyos trükk lényege, hogy a fém beleakad a rongyba, miközben azt kifelé húzzuk, lásd a mellékelt ábrán. Nekem szerencsére elektromos ablakom van, így az ablakemelőkarral szerencsére nem kell bajlódnom.

Ezután a kárpitot már csak a műanyag bolhák tartják a helyén. Óvatosan pattintsuk ki a bolhákat, vigyázva, nehogy eltörjenek. Majd a kárpit felfelé emelve levehtő.

A Hyundai tervezői voltak olyan kedvesek és két szerelőnyílást hagytak az ajtón, ahol hozzáférhetünk a kilincset lefogató két 10-es hatlapfejű csavarhoz. Ezt csak dugókulccsal érhetjük el rendesen. Egy kis WD-40 megolajozhatja a csavar útját, miközben kicsavarjuk.

Ha kivettük a két csavart, akkor még van egy kis dolgunk, mivel a zárszerkezetet működtető mechanika még mindíg a kilincshez van kötve. Hajtsuk félre a biztosító pöcköt, majd egy lapos csavarhúzóval benyúlva pattintsuk ki a nyitómechanika tolórúdját. Ezután a zárbetétet kell kiszedni a kilincsből, amit egy apró fémből készült biztosítógyűrű tart a helyén. Egy éles szerszámmal kipattinthatjuk ezt, majd ezután a zárbetét az ajtó belseje felé tolva kijön a kilincsből. Innentől kezdve belülről már semmi nem tartja a kilincset. Az alsó résznél fogva nyomjuk ki a kilincset és jöhet a csere.


Fent a régi, alatta az új. (beszerelés elött érdemes összehasonlítani őket, hátha mégsem polnt ugyanolyan a kettő)


Az új kilincset helyezzük a nyílásba, elöbb a felső, majd az alsó részét illesszük be, majd alul megnyomva pattintsuk a helyére. Most a zárbetétet és a nyitó mechanikát kell visszahelyezni. Először a nyitómechanika rúdját érdemes beilleszteni. Itt is segít, ha WD-40-el befjjuk. Nyomjuk be a rúd végét a kilincs fülébe, majd pattintsuk rá a biztosító fület. Ezután a zárbetétet illesszük a helyére, majd a fém biztosítóval rögzítsük véglegesen. Csavarjuk vissza a két 10-es csavart és mielött felraknánk a kárpitot érdemes az egész kilincset belülről befújni WD-40-el. Magát a zárszerkezetet is befújhatjuk. (A zárbetétet, ahová a kulcsot illesztjük, ne fújjuk be semmivel!)

Mielött visszaraknánk a kárpitot ellenőrizzük le, hogy minden működik e. Csukjuk be az ajtót majd az új kilinccsel nyissuk ki. ha nyílik, akkor minden rendben, összeszerelhetjük az ajtót. Azért a zárat is teszteljük. A kárpitot felülről helyezzük vissza, ügyelve, hogy az ajtógomb a kárpit furatába menjen. Csavarozzunk vissza mindent és készen is vagyunk.

(Hátsó ajtó esetében a csere ugyanígy zajlik, csak nem kell a zárbetét kiszerelésével bajlódni)

Ha már itt járunk érdemes az ajtó belsejéből a sok koszt kimosni mert ezzel a későbbi rozsdásodást tudjuk megakadályozni. Ha ugyanis az ajtó alján lévő csatorna elkoszolódik akkor az esővíz nem tud kifolyni és szépen el kezd majd rozsdásodni. Az ablak sinjét is érdemes kitisztítani és szilikonspray-el befújni. Ezáltal könnyebb működést teszünk lehetővé, főleg elektromos ablak esetében.