Főoldal

Letöltések

Időjárás

Hasznos linkek

Vendégkönyv

Olajcsere





Olajcsere menete:

Hyundai Accent esetében az olajcsere periódusa 15-ezer megtett kilóméter, illetve egy év. (Én jobban szeretem a 10-ezrenkénti olajcserét, de nem lesz semmi baja ,ha csak 15-ezrenként cseréljük. Az olajok és a motorok gyártási technológiája sokat fejlődött a tízezres olajcsere szabály óta)



A művelet elött lehetőleg egyenes talajra állítsuk a kocsit és gondoskodjunk a fáradtolaj begyűjtéséről is, egy megfelelő edénybe. Szerelőaknások előnyben.

Az olajcserét meleg motornál végezzük, mert a felmelegedett olaj könnyebben kifolyik, mint a hideg, dermedt olaj. Épp emiatt vigyázzunk is, hogy leeresztésnél ne égessük meg magunkat a forró olajjal!

Először is vegyük le a szelepfedélről az olajsapkát. Húzzuk ki az olajnívó pálcát is. Ezután a kocsi alatt csavarjuk ki a leeresztőcsavart ( Az olajteknő alján ) és hagyjuk a fáradtolajat kifolyni. Miután már csak csöpög az olaj, csavarjuk le az olajszűrőt is. Ekkor ismét elkezdhet folyni az olaj a motor alján és az olajszűrő alatt is (készüljünk fel). A művelet végén, amikor már nem csöpög több olaj, zárjuk vissza a leeresztőcsavart. Az új olajszűrőbe töltsünk némi olajat és a szűrő gumitömítését is olajozzuk be, ezután kézi erővel csavarjuk fel. (ne használjunk semmilyen eszközt a meghúzásra, csupán a kezünket)

A szükséges mennyiségű olajjal töltsük fel a motort. Betöltés közben két liter után kezdjük el folyamatosan ellenőrizni az olajszintet a nívópálca segítségvel. A nívópálcán két jelzés van, az egyik a minimum, a másik a maximálisan megengedett olajszintet jelzi. Az olajszintnek e két jel között kell lennie. Vigyázzunk, nehogy túltöltsük, mert az káros lehet a motor tömítéseinek! (Ha túl sok az olaj, a motor ki fogja nyomni a szimmeringeken, ezáltal tönkretéve azokat)

Ha kész vagyunk, ellenőrizzük le, hogy nincs e szivárgás és az olajsapka visszahelyezése után indítsuk be a motort. Várjuk meg ,amíg feláll az olajnyomás és már mehetünk is. (Az elején kicsit tovább fog égni az olajnyomást jelző (ill annak hiányát jelző) lámpácska, emiatt ne ijedjünk meg. Pár km megtétele után ismét ellenőrizzük az olajszintet és ha szükséges töltsünk utána.

A használt fáradtolajat ingyenesen leadhatjuk az erre kijelölt lakossági hulladékudvarokban.

Olajcsere a váltóban:

Igaz, kicsit ritkábban, mint a motornál, néha azért a váltóban is érdemes olajat cserélni.

Tehát, a váltóba a legjobb választás a Castrol SMX SAE 75W-85 típusú olaj, de szabadon választható bármilyen 75W-85-ös hajtóműolaj is.

A váltóba szükséges olaj mennyiséga 2,2 liter. Először is, mindíg a betöltőcsavart csavarjuk ki először, mert ha valamiért ez nem sikerül és már liengedtük belőle az olajat, akkor ott maradunk egy üres, olaj nélküli váltóval, amivel sehova nem tudunk menni, amíg valahogy vissza nem varázsoljuk bele az olajat. A betöltőnyílás a motor első részén a váltó és a hűtő között van (a váltón) egy 17-es kulcsnyílású csavar. Ez egyben a szintjelző is. Ha beletöltöttük a szükséges mennyiséget, az olajszint eléri ezt a nyílást és elkezd kicsordogálni. Ekkor befejezhetjük a feltöltést és visszazárhatjuk a csavart.

Olajcsere menete:

Alul a váltó alján van egy 24-es kulcsnyílású csavar. Az a leeresztő. Miután levettük a csavart a betöltőnyílásról, helyezzünk egy edényt a váltó alá és csavarjuk ki a leeresztőcsavart. Ekkor elkezd kifolyni a használt olaj. Várjunk amig az összes olaj kifolyik belőle és a csöpögés is abbamarad. Zárjuk vissza a leeresztőcsavart majd egy gumicső és egy tölcsér segítségével töltsük fel a váltót a megfelelő mennyiségű olajjal. A váltóolaj sokkal sűrűbb, mint a motorolaj, ezért tovább tarthat betölteni. Itt is segít, ha az olajat betöltés elött felmelegítjük, pl forróvizes fürdőben. Ha befejeztük a betöltést, zárjuk vissza a betöltőnyílást és készen is vagyunk.



Tipp: Ha az új olaj ellenére télen hideg motornál kicsit nehezebben veszi a fokozatokat a váltónk (leginkább az egyes, ill kettes fokozatot) akkor töltsünk egy deci automata váltóolajat a váltóba. Ez segíteni fog.