Főoldal

Letöltések

Időjárás

Hasznos linkek

Vendégkönyv


Vásárlási tanácsok, nem csak Hyundaihoz...

Autót venni manapság már korántsem nehéz feladat, hisz rengeteg hírdetőújság, ill autókereskedés áll rendelkezésre, az internet pedig még egyszerűbbé teszi a dolgunkat, mivel gyorsabb és olcsóbb is, mint megvenni az újságot.

Ha megvan a kiszemelt jármű, beszéljünk meg egy találkozót az eladóval és lehetőleg a találkozó elött 10, 15 perccel érjünk a helyszínre, hogy szemügyre vehessük az autót, mielött az eladó is odaérne. Ilyenkor nyugodtabban szemrevételezhetjük a gépet. Autót nézni lehetőleg fényes nappal, száraz időben menjünk, mert ilyenkor jobban láthatóak a fényezés ill. a kasztni hibái.

Ha az eladó megérkezett, figyeljük a viselkedését, ill a modorát, mert sokat elárulhat a természetéről, ill arról, hogy hogyan bánt a kocsival. (Természetesen mindez magánszemély esetében érdekes, hisz a kereskedő már a jól begyakorolt dumát fogja levágni.: Jó kis autó ez, már én is meg akartam venni...)A fiatalok általában nem nagyon kímélik a kocsit, illetve a kötelező ellenőrzések is el elmaradnak, de még mindíg jobb, mint a női tulajdonosoknál, akik még kevesebbet törődnek az autóval. Gyakran a női tulajt előnyként tüntetik fel a hírdetésben, de engem személy szerint inkább megriaszt. De ha az autó rendben van és nincs össze vissza horpasztva a lökhárító sem, akkor ez ne álljon az utunkba vásárláskor. Mindenesetre másnap azért nézzük meg az olajszintet :-) A legjobb vétel a 40-50 + éves eladó, aki már megfontoltan vezet és persze a kocsira is vigyáz. Viszont épp ezért nehezebb alkudni, mert ő tudja, mit ér egy ilyen kocsi, mint az övé.

A szemle:

Először kívülröl nézzük meg a kocsit. Keressünk hibákat a fényezésen, ill horpadásokat, vagy ütközések nyomait. Az Accentek előszeretettel szoktak rozsdásodni a hátsó keréknél, mert sajnos gyárilag hiányzik belőlük egy fontos alkatrész, mégpedig a műanyag dobbetét. Ezt utólag nagyon nehéz beszerezni, illetve ha már rohadásnak indúlt a sárvédő, akkor már felesleges. Illetve az ajtók allja is néha rozsdásodik. Nyissuk ki az összes ajtót, ill a csomagteret. Ezeknek finoman kell csukódniuk. Hyundainál a külső kilincsek szoktak idővel eltörni, megnehezítve a beszállást. Ez főleg a bal oldalon gyakoribb, mivel ez a legtöbbet használt ajtó.

Az autóba beülve nézzük meg a kárpitok ill ülések állapotát. Ha huzat van az üléseken, akkor kérjük meg a gazdát, hogy vegye le és mutassa meg az eredeti kárpitot. Ez lehetőleg ne legyen kiszakítva, ill. kiégetve. Az utastér tisztasága is sokat elárul a gazdiról. Habár azt eladás elött ki szokták takarítani. Ha dohányos az emberünk, akkor a hamutartó biztosan rejteget egy két csikket.

Kérdezzünk rá a kocsi előéletére, hogy mi volt cserélve, ill mit kellene majd cserélni, nomeg ,hogy miért akarja eladni.

Bent ülve minden létező dolgot nézzünk meg a kocsin. és valamennyi kapcsolót kapcsolgassuk végig. Az elektromos ablakok ha vannak, működnek e mindenhol? Ezeket is teszteljük le, hogy teljesen le ill. felhúzhatóak e, ill akadálytalanúl működnek e. A klímát is teszteljük le ha jár a motor, figyeljük, hogy mennyire fúj hideget. Kérdezzünk rá a pollenszűrőre, hogy mikor volt cserélve legutóbb. (ezt évente ajánlatos cserélni!)

A kilóméteróra állásának visszatekerése kis hazánkban sajnos gyakori probléma és mivel 2000-ig mechanikus óra van az Accentekben, így ez nem is túl nagy feladat. Sajnos erről csak a műszerfal megbontásával és a kilóméteróra kiszerelésével bizonyosodhatunk meg, bár gondolom ezt az eladó nem nagyon tolerálja.

100-ezer km felett érdemes megrángatni a kerekeket, esetleges csapágyhiba után kutatva, ill elöl a gömbfejek állapotát is ellenőrizhetjük. A gumit fent megfogva rángassuk oldalirányba, ekkor nem szabad kotyognia a keréknel. Elöl ugyanezt a tesztet megismételhetjük, majd a kerék bal és jobboldalánál megfogva a kereket, szintén rángassuk meg. Ha ilyenkor kotyog, az gömbcsukló hibára utal. Nézzünk be a motor alá és ellenőrizzük a porvédő gumik állapotát. ezeknek nem szabad szakadtnak, ill. repedezettnek lenniük. ellenőrizzük a kormány holtjátékát, szervós kormánynál a szervó működését. Itt mindkét irányba egyenlő erővel kell hogy forogjon a kormány, nem lehet egyik irányba sem nehezebb!Nézzük meg a gumik állapotát is nincsenek e félrekopva ill. egy súlyosabb szálszakadt gumit akár szemmel is ki lehet szúrni a kidudorodó oldaláról. No és persze előny, ha az összes gumi azonos típusú. Tengelyenként lehet más, más típus (méretben ne térjenek el), de egy tengelyen azonos mintázatúnak és fajtájúnak kell lennie. A lengéscsillapítókat is tesztelhetjük a kocsi hátuljának lenyomásával, majd elengedve figyeljük, hogy mennyit rugózik, amíg végül meg nem áll. Ha sokat hintázik, akkor vacak a lengéscsillapító. A hátsó lengéscsillapítóba ha víz jut, akkor télen képes belefagyni, ezáltal megszűnik a csillapítás és a kocsi kő módjára fog pattogni, amíg ki nem olvad, pl tavasszal, vagy be nem állunk vele egy fűtött garázsba. Nézzükd meg elöl is.

A motortérben:

Ha minden csili vili, mert épp most mosták ki, akkor lehet, hogy valamit rejtegetni akarnak, pl olajszivárgás. A túl mocskos motor viszont elhanyagoltságra utal. Keressünk árulkodó foltokat a kocsi alatt. A szelepfedél alól szivárgó olaj nem nagy hiba, de a hengerfej tömítésnél már nagyobb gond a szivárgás, a javításhoz szét kell bontani a motort.Nézzük meg az olajat (szintje, színe) és az összes többi folyadékszintet. Kérdezzünk rá, hogy mikor voltak a kötelezők cserélve (olaj, vezérmű, fékbetétek, HŰTŐVÍZ!! és FÉKOLAJ!!!! merthogy ezeket is cserélni kell legalább kétévente! Ha a kocsi törött volt, azt jó esetben szépen eltüntették és csak festékvastagság mérésével derülhet ki a turpisság (pl eredetvizsgán). Rosszabb esetben a javított elem színben egy árnyalattal eltér a kocsi eredeti színétől.Ha a motorháztető és annak alsó merevítői között rés van, akkor bizonyosan törött volt az eleje és utólag ki lett javítva.

A motor beindítása után figyeljük a motor hangját, az alapjárat legyen egyenletes, a szelepek ne csattogjanak, a kipufogó ne legyen lyukas. Indítózáskor pár másodpercig tartó szelepcsattogás még elfogadható, de ha folyamatosan kattog, az nem túl jó jel (hidrotőkék). Ha viszünk magunkkal valakit, az nézze a kipufogóból felszálló füst színét. A fehér színű füst arra utal, hogy az égéstérbe víz jut, pl. a hengerfejtömítésen keresztül, ha viszont a füst kormos, az fokozott olajfogyasztásra utal, pl szelepszár szimmering, vagy rossszabb esetben gyűrűkopás, vagy törés hibája miatt.

A motornak természetesen elsőre rövid indítózás után be kell indúlnia. A műszerfalon égvemaradó jelzőlámpák, pl ABS, AIR BAG, CHECK ENGINE, valamilyen meghibásodásra utalnak. Égő airbag lámpánál pl. a légzsákok nem működnek, így egy balesetnél súlyosabb sérüléseket szenvedhetünk és műszakin sem fogják átengedni a kocsit.

Próbakör.:Mindenképp követeljük, hogy mi is vezethesük a kocsit! Vezetés közben figyeljük a kocsi viselkedését, nem e húz félre, mennyire fog a fék, ill hol fog a kuplung (ha nagyon be kell nyomni a kuplungpedált, akkor a kuplung már kopott és hamarosan cserélni kell, ugyanis nem lehet utánaállítani a pedált). Váltogassuk végig az összes sebességet. A fokozatokat reccsenés nélkül, finoman kell bevennie (hátramenetet is) illetve nem szabad, hogy erősebb gázadásra kidobja a sebességet.A féltengelyek hibája általában kanyarban való kigyorsítás közben hallható. Álló helyzetben teszteljük a kéziféket, ami 4-7 kattanás között kell, hogy fogjon. Vagyis enyhe lejtőn behúzva ne gurúljon el a kocsi. Hibátlan kéziféknél behúzott állapotban a kocsi egyes fokozatban nem indúl el, hanem lefullad.

Jó ötlet már a legelején megbeszélni egy körülbelüli összeget, amit aztán a teszt alatt talált hibák miatt még lejjebb tornázhatunk. Előny ha a műszaki vizsga még nincs lejárva. Ha megvan a döntés, akkor a szükséges okmányok (forgalmi , törzskönyv) átadásakor ellenőrizzük le az alvázszámot és a motorszámot, illetve , hogy tényleg a tulajdonos árulja e a kocsit. Ha nem ő, akkor legalább egy meghatalmazás legyen az eladótól. Ezesetben próbáljunk meg magával a tulajdonossal is beszélni. Ha emberünk ettől húzóckodik, akkor ott valami nem stimmel és inkább álljunk el a megvételtől. További előny ha az autón nincs hitel.

2010-től az okmányirodák csak az újfajta adásvételi szerződést fogadják el, amit minden esetben négy példányban kell megírni, amiből egy az eladónál marad, egy a vevőé, kettő meg az átíráshoz kell. (A válság miatt sajnos az okmányirodák kénytelenek voltak eladni az összes fénymásolójukat, így csak eredeti példányt tudnak elfogadni) Az eredetiség vizsga általában megbeszélés tárgya, hogy ki végzi el.

Adásvételi szerződés minta 2010 Július 1-től

Ja és persze alkudjunk. Ha nem akar engedni az árból, akkor mondjuk azt, hogy még egy másik autót is megnézünk és majd jelentkezünk.

Vásárlás után: Olaj, olajszűrő, légszűrő, (öregebb autóknál üzemanyagszűrő is), vezérműszíj a hozzávalókkal, ékszíj, ez a minimum, amit a vásárlás után azonnal ki kell cserélni egy használt autón, hogy elkerüljük a meglepetéseket. Az erre szánt összeget egész egyszerűen vonjuk le a rendelkezésre álló keretből, többszörösen meghozza az árát. Emellett a fékbetétek, a gyújtógyertyák, a hűtőfolyadék, a fékfolyadék, és az akkumulátor ellenőrzése javasolt. Mind olyan tétel, amire előbb-utóbb költeni kell, ez csak idő kérdése.