Főoldal

Letöltések

Időjárás

Hasznos linkek

Vendégkönyv


Csapágycsere az első futróműnél


Ha a kocsi elejéből menet közben morgó hangot hallani és ez a zaj egyértelműen a futóműből jön, akkor nagy esély van rá, hogy az első futómű megérett a csapágycserére. (Ez egy morgó hang, ami a sebesség függvényében változik és üresben gurulva is hallható.) Általában a hang forrása beazonosítható, tehát halani, hogy melyik oldalon van a hibás csapágy, illetve, hogy elölről, vagy esetleg hátulról jön a zaj..

A csapágy állapota még ellenőrizhető ha a kereket a felső részénél megrángatva kotyogást érzünk (Ezesetben még megpróbálkozhatunk a csapágy utánhúzásával), illetve leszerelt keréknél az agyat megforgatva régi mosógépekhez hasonló zúgást hallunk. Rosszabb esetben a kerékagy érezhetően megakad egy ponton.

Az első futómű kicsit más kialakítású, mint a már korábban leírt cikkben a hátsó futómű csapágya, így itt lehetőség van arra, hogy ténylegesen csak a csapágyakat cseréljük ki és ne kelljen az egész kerékagyat lecserélni. Ez persze árban is jóval kedvezőbb, mert a hátsó kerékagy árának csak a töredéke az új csapágy.

Fontos megemlíteni, hogy nem egy darab csapágyra lesz szükségünk, hanem itt is két darab van, illetve kelleni fog két porvédő gumigyűrű is, ezért érdemes csapágykészletet vásárolni, ami tartalmazza mindezt.

Szükség lesz még valami jobb minőségű kenőzsírra is, hisz a csapágyaknak szükségük van kenésre. Az első futómű a fékezések során meglehetősen felmelegedhet, ezért magas hőtűrőképességű csapágyzsírt alkalmazzunk.

A csere menete:

Figyelem! A csapágyak rá vannak sajtolva a kerékagyra, így azokat csak préseléssel tudjuk kinyomni. Kalapáccsal meg se kíséreljük kiütni a csapágyakat, mert csak tönkretesszük az agyat!

A cseréhez értelemszerűen le kell venni az első kereket. Ezt most nem részletezném, hogy hogyan kell. (Mielött levennénk a kereket érdemes lelazítani a tengelycsonk anyát a csapszeg kiszedése után, amíg a kerék a kocsin van. Húzzuk be a kéziféket, és tegyük sebességbe a váltót, majd pattintsuk le a kerékagyról a kupakot, itt találjuk a tengelycsonk anyát. Azért kellett sebességbe rakni a váltót, mert így nem tud elfordúlni a kerékkel együtt az anya. Ez persze csak akkor lehetséges, ha a felnin lepattintható dísztárcsa van, illetve sima acélfelnink van. Alufelni, ill felcsavarozható dísztárcsa esetében le kell venni először a kereket és csak utána tudjuk lelazítani az anyát.

A féknyereg leszedése következik. Mivel nem akarunk a szerelés után fék légtelenítéssel szenvedni, ezért csak a nyerget tartó két csavart vegyük ki, majd az egész nyerget egy drótkampóra akasztva lógassuk fel a lengéscsillapító rugójára. (A nyerget hátulról tartja két csavar, ezeket tapogatva, vagy a nyereg mögé nézve, esetleg tükörrel találhatjuk meg.)

Figyelem! a féknyereg leszedésekor ne használjunk csavarlazítót, mert könnyen beszennyezheti a fékpofákat, ezzel később elégtelen fékhatást okozva!


Csavarjuk ki a kormánysegédkar gömbcsapjának anyáját a biztosítószeg eltávolítása után és gömbfejkinyomóval nyomjuk ki a tengelycsonkból a gömbcsapot. Ha a jobb oldalon dolgozunk, akkor tekerjük el a kormányt teljesen ballra (bal oldal esetében jobbra) így több helyünk lesz a szereléshez.

(A gömbcsukló kinyomásakor ne vegyük le az anyát a gömbcsapról, hanem hagyjuk a menetes rész végén. Ezzel megakadályozhatjuk a menet károsodását, illetve a hírtelen szétpattanó alkatrészek így nem repülnek szét.)


A tengelycsonk anyájából vegyük ki a biztosítószeget és csavarjuk le a tengelycsonk anyát. Az alátétet ne veszítsük el.

Még most érdemes meglazítani a féktárcsát tartó négy csavart, ugyanis a féktárcsát majd le kell venni a régi csapágy leszedésekor. Mivel ezek a csavarok elég nehezen oldhatók, mert valószínüleg utoljára a gyárban nyúltak hozzájuk, így érdemes még most meglazítani őket (Csavarlazító használata ajánlott). Leszedett csonkállványon ugyanis nehezebb fogást találni.

Csavarozzuk le a tengelycsonkot a lengéscsillapítóhoz fogató két csavart, ezután a csonkállvány oldalra kihajtható.

Ha szerencsénk van, akkor a féltengely könnyen kicsúszik majd hátrafelé. Ha nincs szerencsénk, akkor egy csapágykinyomóval ki kell nyomatni a kerékagyból.

A féltengelyt nyomjuk be, hogy elég helyünk legyen az alsó gömbcsukló leszedéséhez. Az alsó gömbcsuklót (talpas) a felső anya meglazítása után nyomjuk ki gömbfejkinyomóval, vagy a duplakalapácsos módszerrel, amikor is a tengelycsonkot két oldalról egyszerre megütjük egy-egy kapaláccsal a gömbfej tövénél. (Fontos, hogy semmiképp ne a gömbcsuklót üssük!) Ha ezzel is megvagyunk, a csonkállvány máris a kezünkben van.

A tengelycsonkot érdemes letisztogatni, illetve leelenőrizni a féktárcsa állapotát és vastagságát. Ha kell, a féktárcsát ilyenkor érdemes cserélni, mert csak a csapágyak kinyomása után lehet levenni a tárcsát az agyról.

A csapágy kiszedése következik: A préseléshez zártszelvényből és egy autóemelőből kiszedett munkahengerből rögtönöztem egy csapágy prést.

A lényege, hogy két helyen belekapaszkodik a csonkállványba és középről szépen kinyomja a kerékagyat a csonkállványból. A munkahenger egy vastag menetes rúdnak feszül, amin egy anya és egy megfelelő méretű alátét van, ami akkora, mint a kerékagy átmérője, de kissebb a csapágy belső átmérőjénél. Ezzel könnyedén kinyomható az agy a csonkállványból.

A kerékagy hivatalosan is leszedve!


Lapos csavarhúzóval vegyük ki a porvédő gumit!

A belső csapágy könnyedén kivehető!

A kerékagyról most csavarozzuk le az előzőleg már meglazított féktárcsát. Ha a csavarok leszedése után még mindíg nem válik le a féktárcsa az agyról, akkor ütögessük meg gumikalapáccsal a tárcsát és szépen le fog esni. A második csapágy a kerékagy tövében csücsül, alatta a másik gumigyűrűvel. Ezeket csak csapágy leszedővel tudjuk távozásra bírni, illetve ennek hiányában (csak saját felelősségre!) megpróbálkozhatunk a csapágy leflexelésével, de ezesetben legyünk nagyon óvatosak és az agyat ne sértsük meg!

Féktárcsa leszedése.

Második csapágy leszedése csapágy lehúzóval.

A csonkállványban azonban még mindíg bent van a csapágyak két külső gyűrűje. Ezeket vékony vésővel, vagy lapos csavarhúzóval és egy kalapáccsal tudjuk belülről kiütni. A csapágycsészét a belső vastagabb felénél apránként ütögessük először az egyik, majd a másik oldalon, végül alul ki fog pottyanni. Ekkor fordítsuk meg és üssük ki a másik csészét is.

A Csapágy külső csészéit kiütöttük!


Az üres csonkállványt alaposan tisztítsuk ki és a rozsdás részeket csiszoljuk le finom csiszolópapírral ezután brigéciollal mossuk el és töröljük szárazra. Az új csapágycsészéket üssük be a helyükre (WD-40 segít). Ezt egy megfelelő méretű hengeres tárggyal, vagy a régi gyűrűkkel tudjuk beütögetni úgy, hogy a vastag felük nézzen az új csészék felé. Csináljuk meg a másik oldalról is.

Az autóemelő egyik kereke pont megfelelő méretű a csapágycsésze beütéséhez!

Apránként kocogtassuk be a csészéket, amíg teljesen be nem mennek a helyükre!

Az új csapágyakat behelyezés elött alaposan nyomjuk ki zsírral, hogy a belsejébe is benyomódjon. Ehhez tegyük a csapágyat egy zacskóba és nyomjunk bele zsírt, majd a zacskó nyakát elcsavarva szorítsuk ki a levegőt és ujjunkkal nyomkodjuk be a zsírt a csapágy görgői közé.

A kerékagyat szintén tisztítsuk le, majd helyezzük rá az egyik gumigyűrűt. Ennek a nyitott fele nézzen a csapágy felé. Nyomjunk rá egy kis zsírt. Ezután az egyik csapágyat rá kell préselni az agyra. A csapágy vastagabb fele nézzen a kerékagy külseje, illetve a gumigyűrű felé! Ne használjunk kalapácsot a felhelyezéshez, mert az tönkreteszi a csapágyat.

Ügyeljünk a csapágy helyes elhelyezésére! A préselést egy vastag menetes rúddal és egy megfelelő méretű crowa fejjel végeztem. Ezzel szépen felpréselhető a csapágy. Az alsó anyát érdemes befogni egy vízpumpa fogóval, miközben a felső anyát befelé hajtva szépen besajtolható a csapágy.

Egy vastag menetes rúd és két anya. Ennyi elég is a csapágy felpréseléséhez.

Ezzela módszerrel azonban nem tudtam teljesen felsajtolni a csapágyat, de ez nem jelent gondot, mert amikor a második csapágyat is bepréselem, az majd szépen maga elött fogja tolni ezt is és így a helyére kerül minden.

Csavarozzuk vissza a féktárcsát, majd az agyat lefelé fordítva helyezzük rá a csonkállványt. A csapágyak közti teret nyomjuk ki zsírral!

Már csak egy csapágy hiányzik a boldogsághoz.

Helyezzük be a második csapágyat és óvatosan kocogtassuk fel. Majd a már korábban említett menetes rúd segítségével és egy megfelelő méretű alátéttel préseljük össze az agyat a csonkállvánnyal. Fontos, hogy a legvégén megfelelő nyomatékra húzzuk meg a csapágyakat. Ehhez nyomatékkulcsra lesz szükség.

Sajnos a kép homályos, de a lényeg azért látszik, mégpedig a nyomatékkulcs, amivel megfelelő értékre húztam meg az anyákat. (illetve a nagy kupleráj is látszik, ami utánam maradt...)

Ha mindent megfelelően szereltünk össze, akkor az agynak nem lehet játéka, nem kotyoghat! Tegyük fel az utolsó porvédő gumit, de elötte nyomjunk még egy kis zsírt a csapágyra. Féktisztítóval érdemes megtisztítani mindent a felszerelés elött.

Most jön a visszaszerelés, ami a szokásos módon a szétszereléssel ellentétes sorrendben zajlik. ha nagyon precízek akarunk lenni, akkor a gépkönyvben megadott nyomatékkal húzzuk meg a csavarokat.

A féltengelyt, illetve a gömbcsuklók csapjait összeszereléskor érdemes megzsírozni, így legközelebb könnyebben szétszerelhetőek lesznek. Fontos, hogy a menetes részre ne kerüljön zsír, szóval csak módjával bánjunk a kenőzsírral!

A csonkállványt először az alsó gömbcsuklóra helyezzük fel és tekerjük rá az önzáró anyát (Később a féltengely miatt nem fogunk fentről hozzáférni), miközben a féltengelyt az agyba dugjuk. Ezután az alsó lengőkart le kell nyomni, hogy a lengéscsillapítóhoz tudjuk csavarozni a csonkállvány felső részét. Húzzuk meg az anyákat! Ezután féktisztítóval fújjuk át és alaposan tisztítsuk meg mégegyszer a féktárcsát! Rögzítsük a kormány nyomtávrúdját is a csonkállványhoz és csapszeggel biztosítsuk. Legvégül pedig csavarozzuk vissza a féknyerget a helyére.

A féltengely anyáját több lépcsőben húzzuk meg a végsőnyomaték eléréséig( Első lépésbem 60Nm, második lépés 120Nm, harmandik lépésben 200-260Nm között), miközben az agyat jobbra és balra forgatjuk. Ehhez két csavarral felraktam a kereket, hogy könnyebben forgatni tudjam. Minden lépés után ismét lazítsuk le az anyát. Ezzel biztosítható a csapágy megfelelő elhelyezkedése. Legvégül a végső nyomatékra meghúzva biztosítsuk az agyat a biztosítószeggel.

Ellenőrizzük le az összes csavart, hogy mindet meghúztuk e ill. minden a helyén van e, majd tegyük vissza a porvédő kupakot, ami alá nyomhatunk még egy kis zsírt, végül véglegesen rakjuk fel a kereket.

A próbakör megtételekor figyeljünk a gyanús zajokra, illetve hallgassuk a menetszél suhogását, amit eddig a rossz csapágyak miatt nem hallhattunk. :-)

Meghúzási nyomatékok:

Csapágy bepréselése a kerékagyba: 235Nm.

Kormány nyomtávrúd: 15-34Nm.

Csonkállványt tartó felső csavarok (2db.) : 90-105Nm.

Alsó gömbcsukló: 60-72Nm.

Féltengely anya: 200-260Nm.

1000 km megtétele után ismét ellenőrizzük a csapágyat és az anyát lelazítás után húzzuk meg újra a megfelelő nyomatékra.


Csapágyak cseréje a hátsó futóműben: