Hátső
kerékcsapágyak cseréje:
A
hátsó csapágyakat ha elég ügyesek vagyunk, akár mio
is kicserélhetjük, ha rendelkezünk a megfelelő
szerszámokkal és érzünk magunkban annyi bátorságot,
hogy belevágjunk.
Figyelem:
A kerékagy anya meghúzásához nyomatékkulcsra lesz
szükségünk, enélkül ne is lássunk hozzá a
művelethez!
Sajnos
a hátsó kerékcsapágyakat csak a kerékaggyal együtt
tudjuk kicserélni, tehát egy új hátsó kerékagyra
lesz szükségünk.
Áttekintésül:
A
minket érdeklő rést sajnos pont nem látszik, mivel a
fékdob eltakarja, de nagyjából ezeket az
alkatrészeket kell találnunk a hátsó kerék mögött.
Szükséges
szerszámok: Kerékkulcs, nyomatékkulcs 200Nmig, 32 - es
Crowa, lapos csavarhúzó, kalapács, emelő,
féktisztító spray, kenőzsír, és sok, sok kitartás.
Ha ügyesek vagyunk akkor egy oldal megvan ewgy óra
alatt.
Először
is lazítsuk meg a kereket tartó anyákat, majd emeljük
fel a kocsi hátulját, hogy levehessük a hátsó
kereket. Előzetesen ne feledjük el sebességbe rakni a
váltót és elgurulás ellen biztosítsuk az átellenes
első kereket. A kézifék ne legyen behúzva!
Kerékcsavarok
leszedve.
A
kerék alatt találjuk a fékdobot, amit ha tudunk a
művelet elött vegyünk le. Ennek több módja is van:
1.
Simán lejön, amint a fékdobot tartó csavart
kiszedjük (a képen már nincs meg ez a csavar)
2.
Ha nem jön le, akkor kalapáccsal meg kell kicsit
ütögatni a fékdob oldalát, hogy a dob elváljon az
agytól.
3.
Ha így sem jön le, akkor a dob menetes furatába egy
8-as csavart behajtva le tudjuk feszíteni a dobot. (a
másik furatba hajtsuk be a csavart, e abba, ami a dobot
tartotta)
4,
Ha a dob peremesre kopott, akkor egy kis kitartásra is
szükség lesz, hogy levarázsoljuk a fékbetétekről.
Ezesetben érdemes felszabályoztatni a dobot, vagy
legalább a peremet leköszörűltetni
Nekem
sajnos sehogy sem jött le, így kénytelen voltam a
kerékaggyal együtt leszedni a dobot.
Az
agyon lévő porvédő sapkát egy csavarhúzó és egy
kalapács segítségével vegyük le, Ezután 32-es
méretű Crowával csavarjuk le a kerékagy anyát. Egy
pici csavarlazítót fújhatunk rá, de nem szabad sokat,
nehogy a fékbetéteket is befújjuk. Az anya
meglazításához meglehetősen nagy erő
szükségeltetik, ezért a képen látható kulcsra még
rádugtam egy másfél méteres vascsövet és azzal már
sikerült lecsavarni az anyát, amit ezután ki kell
dobni és új anyát kell felrakni helyette!
Végre
lejött az anya....
Vegyük
ki az alátétet
És
végre lent van a fékdob és a kerékagy is.
A
fékdobot és a kerékagyat csak csavarlazítós
befújás és egy kalapács segítségével tudtam
szétválasztani. Ezután a dobot belülről alaposan
megtisztítottam féktisztítóval és finom
csiszolópapírral.
A
régi kerékagy leszedéskor egyszerűen szétesett és a
csapágygolyók szerteszét gurultak belőle. (Az előző
képre is jutott belőlük :-) )
És
itt van a szép új kerékagyunk, amit már csak fel kell
rakni a régi helyére.
Ha
a fékbetétek kopottak, akkor azokat is most érdemes
cserélni.
Miután
mindent alaposan megtisztítottam, felraktam az új
kerékagyat, majd az alátétet és végül az új anyát
kézzel felcsavartam a tengelyre.
(Sajnos
a fényképezőm itt lemerült ezért több képet nem
tudtam készíteni)
A
kerékagy anya meghúzása:
Először
20 Nm-el húzzuk meg, majd lazítsuk le teljesen az
anyát. Eközben az agyat forgassuk, hogy a keletkező
feszültséget eloszlassuk
Ezután
húzzuk meg 65-75 Nm-el az anyát, miközben aza gyat
forgatjuk jobbra - balra. (Gumikalapáccsal
megütögethetjük kicsit az agyat, ez is segít a
csapágyaknak beállni az új helyükre)
Legvégül
pedig húzzuk meg 180-220Nm el az anyát és elmozdulás
ellen biztosítsuk az anya peremét bele kell kalapálni
a tengelyen lévő barázdált mélyedésbe.
Most
már csak a dobot kell visszarakni rá és a kereket
visszacsavarozni. (a kerékagy és a dob érintkezési
felületét vékonyan bekentem zsírral, hogy
legközelebb könnyebben szétjöjjenek ( de tényleg
csak egy kevés zsír kell ) ) Végezetúl engedjük le a
kocsit az emelőről és mégegyszer húzzuk meg a
kerékcsavarokat.
Ha
már volt nálam nyomatékkulcs, akkor a kerékanyákat
ia az előírt 90-110Nm- el húztam meg. (Nem úgy, mint
a gumisok szokták, hogy ráhúzzák, amíg nem szakad a
menet)
Sok sikert a szereléshez.
Csapágyak cseréje az első futóműben
|