Főoldal

Letöltések

Időjárás

Hasznos linkek

Vendégkönyv

Hátső kerékcsapágyak cseréje:

A hátsó csapágyakat ha elég ügyesek vagyunk, akár mio is kicserélhetjük, ha rendelkezünk a megfelelő szerszámokkal és érzünk magunkban annyi bátorságot, hogy belevágjunk.

Figyelem: A kerékagy anya meghúzásához nyomatékkulcsra lesz szükségünk, enélkül ne is lássunk hozzá a művelethez!

Sajnos a hátsó kerékcsapágyakat csak a kerékaggyal együtt tudjuk kicserélni, tehát egy új hátsó kerékagyra lesz szükségünk.

Áttekintésül:

A minket érdeklő rést sajnos pont nem látszik, mivel a fékdob eltakarja, de nagyjából ezeket az alkatrészeket kell találnunk a hátsó kerék mögött.

Szükséges szerszámok: Kerékkulcs, nyomatékkulcs 200Nmig, 32 - es Crowa, lapos csavarhúzó, kalapács, emelő, féktisztító spray, kenőzsír, és sok, sok kitartás. Ha ügyesek vagyunk akkor egy oldal megvan ewgy óra alatt.

 

Először is lazítsuk meg a kereket tartó anyákat, majd emeljük fel a kocsi hátulját, hogy levehessük a hátsó kereket. Előzetesen ne feledjük el sebességbe rakni a váltót és elgurulás ellen biztosítsuk az átellenes első kereket. A kézifék ne legyen behúzva!

Kerékcsavarok leszedve.

A kerék alatt találjuk a fékdobot, amit ha tudunk a művelet elött vegyünk le. Ennek több módja is van:

1. Simán lejön, amint a fékdobot tartó csavart kiszedjük (a képen már nincs meg ez a csavar)

2. Ha nem jön le, akkor kalapáccsal meg kell kicsit ütögatni a fékdob oldalát, hogy a dob elváljon az agytól.

3. Ha így sem jön le, akkor a dob menetes furatába egy 8-as csavart behajtva le tudjuk feszíteni a dobot. (a másik furatba hajtsuk be a csavart, e abba, ami a dobot tartotta)

4, Ha a dob peremesre kopott, akkor egy kis kitartásra is szükség lesz, hogy levarázsoljuk a fékbetétekről. Ezesetben érdemes felszabályoztatni a dobot, vagy legalább a peremet leköszörűltetni

Nekem sajnos sehogy sem jött le, így kénytelen voltam a kerékaggyal együtt leszedni a dobot.

Az agyon lévő porvédő sapkát egy csavarhúzó és egy kalapács segítségével vegyük le, Ezután 32-es méretű Crowával csavarjuk le a kerékagy anyát. Egy pici csavarlazítót fújhatunk rá, de nem szabad sokat, nehogy a fékbetéteket is befújjuk. Az anya meglazításához meglehetősen nagy erő szükségeltetik, ezért a képen látható kulcsra még rádugtam egy másfél méteres vascsövet és azzal már sikerült lecsavarni az anyát, amit ezután ki kell dobni és új anyát kell felrakni helyette!

Végre lejött az anya....

Vegyük ki az alátétet

És végre lent van a fékdob és a kerékagy is.

A fékdobot és a kerékagyat csak csavarlazítós befújás és egy kalapács segítségével tudtam szétválasztani. Ezután a dobot belülről alaposan megtisztítottam féktisztítóval és finom csiszolópapírral.

A régi kerékagy leszedéskor egyszerűen szétesett és a csapágygolyók szerteszét gurultak belőle. (Az előző képre is jutott belőlük :-) )

És itt van a szép új kerékagyunk, amit már csak fel kell rakni a régi helyére.

Ha a fékbetétek kopottak, akkor azokat is most érdemes cserélni.

Miután mindent alaposan megtisztítottam, felraktam az új kerékagyat, majd az alátétet és végül az új anyát kézzel felcsavartam a tengelyre.

(Sajnos a fényképezőm itt lemerült ezért több képet nem tudtam készíteni)

A kerékagy anya meghúzása:

Először 20 Nm-el húzzuk meg, majd lazítsuk le teljesen az anyát. Eközben az agyat forgassuk, hogy a keletkező feszültséget eloszlassuk

Ezután húzzuk meg 65-75 Nm-el az anyát, miközben aza gyat forgatjuk jobbra - balra. (Gumikalapáccsal megütögethetjük kicsit az agyat, ez is segít a csapágyaknak beállni az új helyükre)

Legvégül pedig húzzuk meg 180-220Nm el az anyát és elmozdulás ellen biztosítsuk az anya peremét bele kell kalapálni a tengelyen lévő barázdált mélyedésbe.

Most már csak a dobot kell visszarakni rá és a kereket visszacsavarozni. (a kerékagy és a dob érintkezési felületét vékonyan bekentem zsírral, hogy legközelebb könnyebben szétjöjjenek ( de tényleg csak egy kevés zsír kell ) ) Végezetúl engedjük le a kocsit az emelőről és mégegyszer húzzuk meg a kerékcsavarokat.

Ha már volt nálam nyomatékkulcs, akkor a kerékanyákat ia az előírt 90-110Nm- el húztam meg. (Nem úgy, mint a gumisok szokták, hogy ráhúzzák, amíg nem szakad a menet)

Sok sikert a szereléshez.


Csapágyak cseréje az első futóműben